הווית מקום - זהות

https://ashlag-cause-and-kook-affect.blogspot.com/2015/06/blog-post_18.html

(פרק שני בקידושין)

ביצה שנולדה, חג הפסח מול חג המצות

עכשיו אני חושב, כאשר אני מכין לשבת ויום טוב, אפשר לומר שאני מכין פעולות, חפצים, או אפשר לומר שאני מכין את עצמי.
כאשר אני אוכל מצה, אפשר לומר שאני חוגג חג המצות או אפשר לומר שאני חוגג חג הפסח, בקום עשה כנגד הלאו.  איזה אני עושה תלוי ב mindset, הזהות שלי.


התשב״ץ - במערכת בלתי מפוקחת

הרב אמר: המטרה של ההלכה היא לא לפתור את בעיית הבתי זיקוק, אלא להפוך את האנשים לאנשים טובים יותר

ואני חושב על השינוי שנרקם עם בניית המדינה, כאשר האדם הפרטי הוא גם אזרח מדינה יהודית, ויש לו זהות לאומית.  אז להפוך לאנשים טובים יותר, כולל להפוך לאזרחים טובים יותר, ולפתור את בעיית הבתי זיקוק?


ספרדי - אשכנזי - דיון בעל המשמעות -- פעולה ציבורית או פרטית - חייב באחריות או לא

כל הדוגמאות האלו אני רואה כהזדמנות ללמוד, על עצמי, כיצד אני באמת חווה את המציאות, ועל הבורא ונותן התורה, והמשיק ביניהם.
לאשכנזי, יש כללים אוביקטיבים שבתאוריה עונים על כל מצב, לא צריך ללמוד כמו שצריך להפעיל כללים

חלוץ - פרשת מטות - רמב״ם הלכות שמיני

זהות של חלוץ, לוחם, חייל
לשיטתנו, חלוץ פוגש את המציאות ולכן קיים פה הלכה המתהווה

זהות אישה - מתנ' אמר לה כנסי שטר חוב זה או שמצאתה מאחוריו - דף היומי: גיטין דף עח

האישה בגירושין יש לה תפקיד - היא צריכה לעמוד בזהות האישית שלה, ידה לא כאמצעי ליצירת פירות הקנויים לבעל אלא ידה כמייצג זהות פרטית של האישה

מה אני לומד, שאפשר להגדיר זהות אישית במעשה ידים, אני הייתי חושב שזהות אישית לא ממש מתבטא בתוצר ידים שלי, שהרי הרבה אנשים יכולים לעשות אותם תוצרים.  אבל כנראה גם תוצר דומה אם הוא יוצא ממני מבטא את הזהות האישית שלי....ואולי בדומה לתפילה שאני אומר אותם מילים כמו השכן שלי אבל מבטא רצון פנימי שונה..


עצמאות - הרי את לעצמך - גיטין פ״ה

זהות האישה הפרטית היא הבסיס לכל מעמד האישה כעצמאית ולא כנספח לבעלה,

מה אני לומד, מבחינת זהות עצמית, אני יכול לתת לעולם החיצון (לאנשים סביבי) להגדיר מי אני, ואז באמת יש הרבה הגדרות א׳, ב׳ ... ו׳ (איסור והיתר, ממון, בית...) אבל אם אני מגדיר את עצמי, יש לי חירות מלא למצוא שפה חדשה

[לא בטוח מה החידוש בזה...אולי הייתי חושב שאישה נשואה לא יכולה להגדיר את עצמה??]


בבא מציעא פ״א -- סיימתי (כעבד) טול קח (מאומן)

לשיטת 'סיימתי' האומן משחרר את עצמו ללא הסכם של המעסיק מעבדות שבו.


כאב ועצב בעולם הפרטי

במרחב הכללי, אין הפסד, לשיטת הרב אשלג אין הפסד ברוחניות ולרמב״ם במורה, הרוח הנשאר אחרי שהאדם הולך.  אבל לא לזה אני מתכוון, הזהות הכללית כנראה לא משתנה, אולי פשוט נוצרים זהויות חדשות.


כפרה מקופיא

זהות כהן גדול, עבודה המתהווה

גם עכשיו הבנתי מדוע כהן משיח מביא מנחת משיח כל יום.  כל יום הכהן צריך לכפר על הצד הפרטי שלו

הוא מדבר על פסול בכהן גדול, ויפה כל כך החילוק בין כהן עובד ולכהן גדול בהווית מקדש


 

Comments

Popular posts from this blog

מקום

נושא שבת, מלכות, מלחמה, תהליכים לאומיים

שפת המקום