מקום התורה
מקום התורה
נשמת המשנה -- הרב יעקב נגן
ללמוד מצריך שינוי פנימי המביא לידי חידוש, ולא רק זכרון עובדות ללא חידוש.
שיטתה הרב בני קלמזנון, והשיטה השלישית -- נאמנות בקורא
בבא בתרא ב ע״ב
למשל עיר הקרובה לספר, האם יש בה דין של פיקוח נפש או דין מלחמה?
האם המנהגות של אנשים יוצרת מציאות שבה פרמטרי גדר מקבלים תוקף, עשרה טפחים, או לפניכן הם יוצרים את הסקאלה של המערכת, מערכת פרטית, או כללית, ורק אחרי כן ניתן לדבר על פרמטרי המערכת.
הרב יצחק קמפנטון -- אבא הורביץ -- סוגיות בפסחים -- מה היא שיטת ׳מעשה לסתור׳
עכשיו הקפיצה מחשבה, כנראה, לימוד תג״ל, לחבר את הלימוד ללומד, מחייב לימוד הוליסטי. מצד אחד אחרת אין מספקי אינפורמציה ללימוד, זה פשוט, אבל מעבר לכך, כדי לחבר את הלומד לסיפור הנלמד חייבת להיות סיפור, נארטיב, שנבנה עם הלומד.
עכשיו עוד קפיצה, נראה, שהלימוד בקבוצות של 4-8 אנשים, כאשר יש אילוץ קבוצתי, לא שכל אחד לומד לעצמו בחופש מוחלט, אלא יש מגנון שמחברת בין אנשים, אילוץ קבוצתי, מחייבת לימוד הוליסטי יותר.
תג״ל - מבנה המושגים
הנה ניסוי להגדיר כמה מהדברים:
השוכר את האומנין
לשיטתי צריך להיות ערכים באותה סקאלה, מקום, כדי שתהיה סתירה ביניהם המחייב פשרה. אולי המחלוקת היא מה המקום של כל ערך. רבי דוסא נותן מקום לשתי ערכים משום שהם לא סותרים הם באותה סקאלה.
לשיטת הרב חזרנו לערכים הבסיסים - רבי דוסא סובר בעל הבית משלם על תוצר והאומן אינו עבד, אין ערך של עבדות שצריך להתמודד איתה, אין פגיעה בחירות.
היום
או אנחנו נפעל בלימוד תורה, עמל רב, וניצור לימוד של תורה דיליה, וכל יחיד יפתח את התובנות האישיות ויעבד על העצמה אישית ומתוך התקשרות עם השני ניצור שפה חדשה ללמודנו, שפת השותפות בבא בתרא ושפת הציבור, ומתוך זה יבקע ויעלה תורה חדשה תורת ארץ ישראל, ונביא קורבנות, הקדשה בהיתר במות והקרבה בתוך המקדש
Comments
Post a Comment