שפת המקום
(There is a lecture at Bar Ilan on distance between languages - not exactly related)
-=-=
אני לומד, בעולם מלא, כאשר קיים בן ובת, יש משפחה, והבת נוחלת, אבל כאשר אין בן, המשפחה התפרקה, ונשאר בת עם כח לרשת
אחיך מגדיר מערכת יחסים ערכית, משפחתית
. הונאה יש בה הסכם בין שתי הצדדים, ולכן לנוכרי, כאשר המדד היא מדד יעילות, utility, קיים מקום להתיר. אבל כאשר המדד היא מדד משפחתי ערכי בין אחים אין מקום להתיר אפילו עם הסכמת שתי הצדדים
והעברה היא ברית, כלומר האב נוטש את אחריותו כלפי בנו, ומעבירו לאחר. ברית אש, אולי מסמל את בריאת העולם
נראה לי מהגמרא בסנהדרין שהעברה היא העברת סמכות, והעלה היא הקדשה יעוד, קצת ההפך.
אסור להורה, להעביר סמכות על בנו לאחר, אבל רצוי שהורה יכוון את בנו ליעודו.
גם נראה לי שהקדשת בכור, הראשון, הוא מבטא את הבריאה והתקווה, יש מאין, מאפס לראשון, ואילו עבודת מולך היא סילוף הדברים, היא פעולה של יאוש, נטישת אחריות.
כאשר הרמב״ם אומר שאין אפשרות לרדת לפרטים, הכוונה לשיטתי היא שאין יכולת להטיל את הפרטים למרחב קבוע, embedded space.
שפה חילונית בונה את המקדש
אז, מכל זה אני חושב שהשפה החילונית שאני משתמש בה אינה חילונית, אלא היא שפה עכשווית, שפת העם החי, ואני מתרגם את השפה הקבלית/דתית לשפה מודרנית, אבל פעולה זו אינה חילון, אלא הפוך, הקודש חי בתוך ההווה, זה פשט משמעות השם המפורש, שם הוויה
סיפור תנכ״י -- דרך המייצרת שפה קדושה בעולם חילוני
, ומכוח מעשיהם אנו פוגשים את הקב״ה, אנו לומדים בדיוק מה רוצה הקב״ה בעולמנו, פרק חדש בתנ״ך נכתב
Comments
Post a Comment